Je bent nét afgestudeerd en je bent op zoek naar een startersbaan in de sales. Binnen sales zijn er diverse functies beschikbaar en een baan als recruiter is hier één van. Wil je weten of een baan in recruitment iets voor jou is? In deze blog vertellen we je alles over een baan in recruitment. Want wat houdt dit in, welke competenties komen hierbij kijken, welk salaris je hiermee verdient en waarom werken in recruitment juist zo interessant is. Lees snel onze blog!

 

Wat houdt een baan in recruitment in?

Als recruiter ben je verantwoordelijk voor het werven, selecteren en begeleiden van kandidaten. Het doel is om nieuw personeel voor openstaande vacatures van een organisatie te vervullen. Dit kan in-house bij organisatie plaatsvinden of bij een recruitmentbureau. Een in-house recruiter wordt ook wel corporate recruiter genoemd. Om de juiste kandidaten te vinden op LinkedIn, social media of vacaturebanken, wordt er een functieprofiel opgesteld. Dit is een omschrijving van onder andere het takenpakket, de benodigde competenties en vaardigheden, en verantwoordelijkheden die bij deze functie komen kijken. Een goed functieprofiel is namelijk een handige leidraad om te kijken of een kandidaat goed bij de functie past. Wanneer je iemand hebt gevonden die voldoet aan deze functie-eisen heb je een match en kun je de kandidaat voorstellen aan de klant of organisatie. 

 

Welke banen in recruitment zijn er?

Er zijn verschillende vormen van recruitment. In de basis lijken deze allemaal op elkaar. Toch zijn er een aantal belangrijke verschillen. Hieronder lichten we de vier belangrijkste functies toe.

Corporate recruiter

Deze vorm van recruitment ben je hierboven al een keer tegengekomen. Als corporate recruiter ben je verantwoordelijk voor het werven, selecteren en begeleiden van kandidaten tijdens het hele recruitmentproces. Tevens leid je belangrijke gesprekken tussen kandidaat en werkgever over onder andere het salaris en arbeidsvoorwaarden.

Business consultant

Dit is de meest voorkomende functie in recruitment. Business consultants werken vaak bij een recruitmentbureau en ze worden zijn verantwoordelijk voor het aantrekken, screenen en selecteren van geschikte kandidaten voor openstaande functies voor bedrijven. Daarnaast geven ze ook belangrijke adviezen op het gebied van employer branding. 

Recruitment Business Partner

Een recruitment business partner is een professional die werkt op het snijvlak van recruitment en bedrijfsvoering. Vaak werkt hij of zij bij een recruitmentbureau. Een belangrijk verschil ten opzichte van een business consultant is dat een recruitment business partner vaak op locatie van de klant werkt. Zo kan deze recruiter nauw samenwerken met de verschillende afdelingen binnen een organisatie. 

Headhunter 

Een headhunter werkt als onafhankelijke recruiter en is gespecialiseerd in het zoeken en plaatsen van topmanagers en executives voor organisaties. Deze vorm van werving en selectie is ideaal wanneer je organisatie binnen een korte tijd een specifieke functie wilt vervullen. Steeds vaker wordt een headhunter gebruikt om openstaande medior en senior functies te vervullen.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de verschillende banen in recruitment. Afhankelijk van de grootte van de organisatie en de aard van de wervingsbehoeften, kunnen er andere specifieke functies zijn. Liever een andere baan? Wellicht is een baan in accountancy iets voor jou!

ifeellike

About ifeellike