Vanwege het coronavirus wordt werkend Nederland geadviseerd zoveel mogelijk thuis te werken. Doordat we al enige tijd thuis werken wordt het steeds lastiger om afleiding te voorkomen. Uitstelgedrag verminderen is een nieuwe uitdaging waar wij mee te maken krijgen. Uitstelgedrag afleren is met deze 8 tips een stuk eenvoudiger. Lees snel onze blog!

 

Uitstelgedrag kan je afleren

Wanneer je al langere tijd thuis werkt, merk je mogelijk dat je op lange termijn last krijgt van uitstelgedrag. Mocht je hier last van hebben dan ben je niet de enige. Uitstelgedrag kan je afleren door het vergroten van je discipline. Wanneer je je aan je discipline werkt, merk je ook automatisch dat het uitstelgedrag verminderen een stuk eenvoudiger gaat!

 

Tip 1: Start met de moeilijkste taak

Ken je dat? Die ene moeilijke taak die je alsmaar uitstelt? Door te beginnen met je moeilijkste taak zal je dag ook een stuk makkelijker verlopen. Deze taak zorgt namelijk voor veel negatieve energie. Wanneer je deze taak niet meer uitstelt, zal je merken dat de dag ook stuk eenvoudiger verloopt.

 

Tip 2: Zorg voor een goede structuur

Door een duidelijke structuur aan te houden, begint je dag minder rommelig. Wanneer jij je dag chaotisch begint, wordt het lastig om je werkzaamheden goed te kunnen structureren. Je kunt het beste werken met een planning voor de dag. Dit kan je een dag van tevoren doen, zodat je weet wat je morgen te doen staat. Let op: maak je takenlijst niet te lang.

Wanneer je dit wel doet, kan dit averechts werken. Een lange to-do lijst werkt je mentaal tegen, omdat er maar geen einde aan lijkt te komen. Focus daarom op maximaal drie taken. Mocht je eerder klaar zijn, kan je altijd kijken naar overige werkzaamheden.

 

Tip 3: Focus op één taak

Om uitstelgedrag te verminderen zal je multitasken moeten voorkomen. Om uitstelgedrag af te leren zal jij je vanaf heden moeten focussen om één taak tegelijk. Heb je een grote klus die je moet klaren? Verdeel deze dan in meerdere, kleinere taken. Hierdoor creëer je meer rust in je hoofd en krijg je deze taken gemakkelijker af.

 

Tip 4: Beloon jezelf regelmatig

Heb jij een belangrijke taak afgerond? Dan mag je dit belonen. Dit is een effectieve manier om uitstelgedrag te verminderen. Zo motiveer jij jezelf om gefocust aan de slag te gaan met je taak. Voorbeelden van goede beloningen zijn: een rondje lopen, frisse lucht halen of even een kwartier ontspannen. Zo blijf je niet de hele tijd achter je bureau hangen en zorg je ook voor voldoende beweging.

 

Tip 5: Grote projecten

Ook bij grote projecten zal jij je taken moeten onderverdelen in kleinere taken. Wil jij bijvoorbeeld een website bouwen of wil je een succesvol bedrijf hebben? Dit lukt niet in één dag. Breng structuur in je werkzaamheden aan en begin met kleine stappen. Wil je een website bouwen? Ga dan op zoek naar een beschikbare domeinnaam en regel je webhosting. Wil je een eigen bedrijf starten? Schrijf je dan in bij de Kamer van Koophandel. Hou het simpel!

 

Tip 6: Vermijd stoorzenders

Om uitstelgedrag te verminderen, zal je het aantal stoorzenders in huis moeten verminderen. Zorg voor een opgeruimde omgeving voor rust in je hoofd en sluit je af van alle afleiding. Zet je mobiel op ‘niet storen’ en weg deze vervolgens weg. Ook op je laptop zal je afleiding moeten elimineren. Hou alleen de programma’s en tabbladen open die je op dat moment echt nodig hebt.

 

Tip 7: Stel deadlines in

Wellicht herken je het van je studententijd, maar deadlines kunnen enorm bijdragen aan je productiviteit. Door met deadlines te werken wordt het een stuk eenvoudiger je taken af te ronden. Wil je op tijd je taken af hebben? Schuif je deadline eens een aantal dagen naar voren.

 

Tip 8: Schrijf alle oorzaken van je uitstelgedrag op

Uitstelgedrag kan je afleren. Je zult echter wel de oorzaken moeten vinden waarom jij je werk telkens weer verzet. Schrijf op waarom jij je werk uitstelt, wat je hiertegen kunt doen en waarom het voorkomen van uitstelgedrag zo belangrijk is. Breng vervolgens in kaart wat de consequenties hiervan zijn en wat voor invloed dit zal hebben op je leven. De gevolgen zijn een wake-up call om ervoor te zorgen dat jij deze gewoontes doorbreekt!

 

Uitstelgedrag verminderen: tips voor thuis werken

Hopelijk kan je met deze tips eenvoudiger thuis werken. Uitstelgedrag kan je afleren, maar je zult hiervoor wel een aantal gewoontes moeten doorbreken. Om dit te kunnen bewerkstelligen, zal je kleine, realistische stappen moeten zetten. Vaak willen we te grote stappen zetten, waardoor we snel in onze oude gewoontes terugvallen. Hopelijk heb je wat aan onze tips om effectief thuis te werken!

 

 

ifeellike

About ifeellike

Leave a Reply