Ziek in bed liggen, een verkoudheid, een griep of zelfs koorts: het is voor niemand leuk. Vaak ben je hier vaatbaar voor wanneer je weerstand erg laag is. Een goede weerstand is daarom essentieel om minder vaak ziek te worden. Maar hoe kan jij ervoor zorgen dat je een goede weerstand krijgt? Wij geven je 10 handige tips om je gezondheid een boost te geven.

 

Een gezond eetpatroon

Om te beginnen is het belangrijk om stil te staan naar hetgeen wat je dagelijks eet. Eet je voldoende groente en fruit of loop je te veel te snoepen? In groente en fruit zitten belangrijke vitamines en vezels die je weerstand verhogen. Vezels zijn een essentiële voedingsbron voor de microbiotica je darmen: deze vechten tegen bacteriën die je lichaam binnendringen. 

 

Zorg voor voldoende beweging

Voldoende beweging is een belangrijk aspect als jij je weerstand een boost wil geven. Sporten of bewegen zorgt voor een goed humeur, geeft je energie en stimuleert je stofwisseling. Bovendien heeft het ook nog eens positieve invloed op je bloedcirculatie, spieren, ademhaling, botten en gewrichten. Het heeft dus ook nog een positief effect op je gewicht. 

 

Voldoende slaap en rust

Te weinig slaap kan ertoe leiden dat je lichaam te weinig energie overhoudt om je weerstand op peil te houden. Hetzelfde geldt voor overmatige sporten. Hierdoor put je jouw lichaam uit waardoor er te weinig energie beschikbaar is. Dit gaat ten koste van je weerstand. Hierdoor word je vatbaarder voor virussen en bacteriën 

 

Voorkom stress

Heb jij veel stress? Dan heeft dit vaak gevolgen voor je weerstand. Stress zorgt ervoor dat je lichaam in een vlucht of vechtmodus gaat. Je lichaam herstelt hierdoor minder goed waardoor er gaten in je afweersysteem ontstaan. Bij langdurige stress heeft je lichaam het zwaar te verduren. Wanneer dit het geval is, ben je vaak verkouden of grieperig. Vermijd stress en zorg voor voldoende ontspanning.

 

Drink voldoende 

Ook hydratatie zorgt voor het verhogen van je afweersysteem. En dan hebben we het niet over alcohol. Wanneer je vezelrijk voedsel eet, zal je voldoende water moeten drinken. Doe je dit niet? Dan kan je last krijgen van verstopping. Obstipatie kan erg pijnlijk zien. Drink daarom 1,5 tot 2 liter water per dag. 

 

Frisse lucht

Frisse lucht is enorm belangrijk voor een betere gemoedstoestand. Dit zorgt namelijk voor een hogere zuurstofgehalte in jouw bloed waardoor je meer energie krijgt. Ook leidt dit tot een betere concentratie.

 

Ga naar buiten

Naar buiten gaan leidt niet alleen tot frisse lucht. Je krijgt namelijk ook voldoende zonlicht. Dit zorgt voor voldoende aanmaak van vitamine D en serotonine. Serotonine is een belangrijke neurotransmitter. Dit zorgt voor de communicatie tussen je cellen in je hersenen. Het heeft veel invloed op belangrijke functies in je lichaam. Denk bijvoorbeeld aan je stemming, seksdrive, eetlust, beweging en slaap. Wel zo belangrijk dus! 

 

Wees hygiënisch

Je wordt minder snel ziek als je thuis zorgt voor een goede hygiëne. Met name wanneer het koud begint te worden, wordt je woning minder geventileerd. Hierdoor krijgen virussen en bacteriën meer de kans. Was daarom je handen (minimaal 20 seconden) en maak regelmatig je woning schoon. Voorkomen is beter dan genezen.

 

Kleed je goed aan

Wanneer het kouder begint te worden, is het belangrijk om je warm aan te kleden. Je wordt niet ziek van de kou, maar het heeft wel invloed op je weerstand. Wanneer je kou hebt gevat, dan heb je last van een lage weerstand. Dit komt, omdat je lichaam hard moet werken om warm te blijven. Je bent dus vatbaarder voor virussen en bacteriën waardoor je sneller ziek kunt worden. 

 

Wees positief

Dit is waarschijnlijk niet het eerste waar je aan denkt. Positief denken zorgt er namelijk voor dat je immuunsysteem sterk en gebalanceerd is. Blijdschap, geluk en liefde zorgen voor positieve energie, terwijl angst, stress en negativiteit veel energie kosten. Lichaam en geest zijn nauw met elkaar verbonden!

 

Hopelijk heb je wat aan onze tips om je weerstand te verhogen!

 

ifeellike

About ifeellike

Leave a Reply